Kümelerle problemler, küme işlem kurallarını kullanarak farklı sayıda kümenin eleman sayılarını bulmaya çalıştığımız problemlerdir. Bu tip problemlerde Venn şemasını sıklıkla kullanırız.
Küme problemlerinin çözümüne temel teşkil etmesi açısından aşağıda örnek bir küme seti ve bu kümeler için istenebilecek farklı alt küme kombinasyonları verilmiştir. Bu örnekte bir sınıftaki öğrencilerin Almanca \( A \), İngilizce (\( I \)) ve Fransızca (\( F \)) konuşma dağılımları Venn şeması şeklinde verilmiştir. Şekilde \( a, b, \ldots, h \) harfleri ilgili bölgelerdeki kişi sayılarını göstermektedir.
Sözel Anlatım
Küme Gösterimi
Sayısal Gösterim
Tüm kişiler
\( E \)
\( a + b + \ldots + h \)
Sadece bir dil bilenler
\( [A - (I \cup F)] \cup [I - (A \cup F)] \cup [F - (A \cup I)] \)
\( a + c + g \)
Sadece iki dil bilenler
\( [(A \cap I) \cup (A \cap F) \cup (I \cap F)] - (A \cap I \cap F) \)
\( b + d + f \)
En az bir dil bilenler
\( A \cup I \cup F \)
\( a + b + \ldots + g \)
En az iki dil bilenler
\( (A \cap I) \cup (A \cap F) \cup (I \cap F) \)
\( b + d + e + f \)
En çok bir dil bilenler
\( E - [(A \cap I) \cup (A \cap F) \cup (I \cap F)] \)
\( a + c + g + h \)
En çok iki dil bilenler
\( E - (A \cap I \cap F) \)
\( a + b + c + d + f + g + h \)
Dil bilmeyenler
\( E - (A \cup I \cup F) \)
\( h \)
Almanca bilen, ama Fransızca bilmeyenler
\( A - F \)
\( a + b \)
İngilizce veya Fransızca bilen, ama Almanca bilmeyenler
\( (I \cup F) - A) \)
\( c + f + g \)
İngilizce ve Fransızca bilen, ama Almanca bilmeyenler
\( (I \cap F) - A) \)
\( f \)
SORU 1:
Bir sınıfta İngilizce ve Almanca dillerinden en az birini bilen 32, en çok birini bilen 28 öğrenci vardır. Bu sınıfta Almanca bilmeyen 15 öğrenci bulunduğuna göre, İngilizce bilen kaç öğrenci vardır?
40 kişilik bir sınıfta matematik dersinde 21 öğrenci, kimya dersinde 24 öğrenci başarılı olmuştur. Her iki derste başarısız olan 6 öğrenci olduğuna göre, sadece kimya dersinde başarılı olan kaç öğrenci vardır?
Bir turist kafilesi İngilizce, Almanca ve Fransızca dillerinden en az birini bilenlerden oluşmaktadır. İngilizce bilenler, Almanca veya Fransızcadan hiç birini bilmemektedir.
Grupta İngilizce bilen 5 kişi, sadece Fransızca bilen 2 kişi, Fransızca bilen 6 kişi olduğuna ve Almanca bilenlerin sayısı Fransızca bilenlerin sayısının 2 katı olduğuna göre, sadece Almanca bilen kaç kişi vardır?
Almanca ve Fransızca dillerinden en az birini bilenlerin oluşturduğu 48 kişilik toplulukta, Almanca bilmeyenlerin sayısı her iki dili bilenlerin sayısının iki katı, Fransızca bilenlerin sayısı Almanca bilenlerin \( \frac{3}{2} \) katıdır. Buna göre bu toplulukta Almanca bilen kaç kişi vardır?
Herkesin Türkçe bildiği 32 kişilik bir toplulukta, İngilizce bilenler Almanca bilmemektedir. Bu toplulukta bu üç dilden yanlız birini bilen 10 kişi vardır. Türkçe ve Almanca bilen 8 kişi olduğuna göre, Türkçe ve İngilizce bilen kaç kişi vardır?
A ve B şubelerinde okuyan öğrencilerin bulunduğu bir grupta, kız öğrencilerin toplam sayısı A sınıfında okuyan erkek öğrencilerin sayısına, B sınıfında okuyan erkek öğrenci sayısı da A sınıfındaki toplam öğrenci sayısına eşittir.
B sınıfında okuyan 30 öğrenci olduğuna göre, A sınıfında okuyan erkek öğrenci sayısı kaçtır?
Kola içenlerin kümesine \( K \), portakal suyu içenlerin kümesine \( P \), elma suyu içenlerin kümesine \( E \) diyelim.
\( K \), \( P \) ve \( E \) kümelerini Venn şeması olarak gösterelim ve her üç içecekten de içenlerin sayısına \( x \) diyelim.
Buna göre sadece kola içenlerin sayısı \( 22 - x \), sadece portakal suyu içenlerin sayısı \( 20 - x \), sadece elma suyu içenlerin sayısı ise \( 16 - x \) olur.
Misafirlerin tamamı en az bir içecek içtiğine göre, üç kümedeki bölgelerin toplamı misafir sayısını verir.
Masa tenisi, basketbol ve yüzme kurslarından en az birine katılanlardan oluşan 50 kişilik bir toplulukta yüzme kursuna katılanların başka kurslara katılmadığı biliniyor.
Bu toplulukta masa tenisi kursuna katılmayan 21 kişi, basketbol kursuna katılmayan 23 kişi ve yalnız bir kursa katılanlar 30 kişi olduğuna göre, basketbol kursuna katılanların sayısı yüzme kursuna katılanların sayısından kaç fazladır?
35 kişilik bir sınıfta, kalemi veya silgisi olan 16 kişi, silgisi olmayan 22 kişi, kalemi olmayan 24 kişi olduğuna göre, hem silgisi hem de kalemi olan kaç kişi vardır?
Soruda verilen bilgileri aşağıdaki tabloya siyah renk ile yerleştirelim ve boş hücreleri sütun ve satır toplamlarını kullanarak kırmızı renk ile dolduralım.
Futbol oynayan erkeklerin sayısına \( x \) diyelim. Bu durumda basketbol oynayan kadınların toplamı \( 13 - x \) olur.
Bir müzik topluluğunda üyelerin yüzde 55'i klasik müzik çalmakta, diğerleri çalmamaktadır. Klasik müzik çalanların yüzde 20'si, çalmayanların yüzde 60'ı klasik müzik sevmediğini söylemektedir.
Klasik müzik sevenler içinde klasik müzik çalmayanların oranı kaçtır?
Bir kasabada kadınların sayısının erkeklerin sayısına oranı \( \frac{7}{6} \)'dır. Ehliyeti olan kadınların sayısının ehliyeti olan erkeklerin sayısına oranı \( \frac{5}{4} \)'tür. Ehliyeti olmayan kadınların sayısının ehliyeti olmayan erkeklerin sayısına oranı ise \( \frac{2}{3} \)'tür.
Bu kasabada ehliyeti olan 12960 erkek olduğuna göre, ehliyeti olmayan kadın sayısı nedir?
Sadece futbol oynayan öğrenci sayısına \( a \), sadece basketbol oynayan öğrenci sayısına \( c \), ikisini de oynayan öğrenci sayısına \( b \), ikisini de oynamayan öğrenci sayısına \( d \) diyelim.
Soruda verilen bilgileri birer eşitlik olarak yazalım.
\( a + b + c + d = 160 \)
\( a + b = 152 \)
\( b + c = 98 \)
İkinci ve üçüncü eşitlikleri taraf tarafa toplayalım.
\( a + 2b + c = 250 \)
Sadece futbolu seven öğrenci sayısının aralığını bulmak için alabileceği en küçük ve en büyük değerleri bulmamız gerekir.
Yukarıdaki birinci eşitliği dördüncüden taraf tarafa çıkaralım.
\( b - d = 90 \)
\( a \)'nın en büyük değerini bulmak için \( d \)'nin en küçük değerini kullanalım.
\( d = 0 \)
\( b - d = b - 0 = 90 \Longrightarrow b = 90 \)
\( a + b = 152 \Longrightarrow a = 62 \)
\( a \)'nın en küçük değerini bulmak için \( d \)'nin en büyük değerini kullanalım.
Yukarıdaki ikinci eşitliği birinciden taraf tarafa çıkaralım.
\( c + d = 8 \)
\( c = 0 \) olursa \( d \) en büyük değerini alır.