Vektörleri şu ana kadar geometrik olarak ve herhangi bir koordinat sistemine bağlı kalmadan tanımladık ve gösterdik. Bu bölümde vektörleri bir koordinat sistemi üzerinde nasıl tanımlayabileceğimizi ve vektörlerle işlemleri gerçekleştirebileceğimizi göreceğiz.
Vektörlerin birer büyüklüğü ve yönü olduğunu ve bu iki özelliği aynı olan vektörlerin konumları farklı olsa da birbirine eşit olduğunu belirtmiştik. Buna göre, büyüklükleri ve yönleri eşit, koordinat düzlemindeki konumları farklı aşağıdaki üç vektör birbirine eşittir.
Başlangıç noktası sabit bir referans noktası olan vektörlere konum vektörü denir. Koordinat düzleminde bu sabit nokta \( (0, 0) \) noktası (orijin) olarak alınır. Koordinat düzleminde konum vektörleri uç noktalarının koordinatları ile ifade edilirler. Örnek olarak, başlangıç noktası orijin olan aşağıdaki \( \vec{A} \) vektörü bir konum vektörüdür ve uç noktası olan \( (8, 6) \) noktası ile ifade edilir.
Uç noktaları koordinat düzleminin farklı bölgelerinde olan dört konum vektörü aşağıda gösterilmiştir.
Konum vektörleri sıralı ikili ya da matris şeklinde gösterilebilir.
Bu gösterimde vektörün uç noktasının koordinatları analitik düzlemde bir noktanın koordinatlarında olduğu gibi bir sıralı ikili şeklinde ifade edilir.
\( x \): Vektörün uç noktasının apsisi
\( y \): Vektörün uç noktasının ordinatı
\( \vec{V} = (x, y) \)
\( \vec{A} = (8, 6) \)
Matris gösteriminde vektörün uç noktasının koordinatları bir sütun matrisi şeklinde ifade edilir.
\( \vec{V} = \begin{pmatrix} x \\ y \end{pmatrix} \)
\( \vec{A} = \begin{pmatrix} 8 \\ 6 \end{pmatrix} \)
Diğer bir gösteriminde, vektörün uç noktasının koordinatları bir satır matrisi şeklinde de ifade edilebilir.
\( \vec{V} = \begin{pmatrix} x & y \end{pmatrix} \)
\( \vec{A} = \begin{pmatrix} 8 & 6 \end{pmatrix} \)
\( (a, b) \) noktası ile ifade edilen bir konum vektörünün büyüklüğünü Pisagor teoremini kullanarak aşağıdaki formülle hesaplayabiliriz.
\( \vec{A} = (a, b) \)
\( \abs{\vec{A}} = \sqrt{a^2 + b^2} \)
Vektörleri koordinat düzleminde birer konum vektörü olarak ifade ettiğimizde, önceki bölümde gördüğümüz toplama, çıkarma ve çarpma gibi işlemleri oldukça kolaylaşmaktadır.
İki konum vektörünün toplamı, vektörlerin uç noktalarının koordinatlarının toplamıyla oluşan yeni noktanın temsil ettiği vektördür.
\( \vec{A} = (x_1, y_1) \)
\( \vec{B} = (x_2, y_2) \) olmak üzere,
\( \vec{A} + \vec{B} = (x_1, y_1) + (x_2, y_2) \) \( = (x_1 + x_2, y_1 + y_2) \)
Aşağıdaki şekilde \( \vec{A} \) ve \( \vec{B} \) vektörlerinin toplamı olan vektör gösterilmiştir. \( \vec{A} \) ve \( \vec{B} \) vektörlerini bir paralelkenara tamamladığımızda, toplam vektörünün önceki bölümde gördüğümüz paralelkenar yöntemiyle elde ettiğimiz vektörle aynı olduğunu görebiliriz.
\( \vec{A} + \vec{B} = (3, 2) + (-4, 3) \) \( = (3 + (-4), 2 + 3) \) \( = (-1, 5) \)
İki konum vektörünün farkı, vektörlerin uç noktalarının koordinatlarının birbirinden çıkarılmasıyla oluşan yeni noktanın temsil ettiği vektördür.
\( \vec{A} = (x_1, y_1) \)
\( \vec{B} = (x_2, y_2) \) olmak üzere,
\( \vec{A} - \vec{B} = (x_1, y_1) - (x_2, y_2) \) \( = (x_1 - x_2, y_1 - y_2) \)
Aşağıdaki şekilde \( \vec{A} \) ve \( \vec{B} \) vektörlerinin farkı olan vektör gösterilmiştir.
\( \vec{A} - \vec{B} = (1, -4) - (-4, 1) \) \( = (1 - (-4), -4 - 1) \) \( = (5, -5) \)
İki konum vektörünün bir skaler büyülükle çarpımı, vektörlerin uç noktalarının koordinatlarının bu skaler büyüklükle ayrı ayrı çarpılmasıyla oluşan yeni noktanın temsil ettiği vektördür.
\( k \in \mathbb{R} \) olmak üzere,
\( \vec{A} = (x_1, y_1) \)
\( k \cdot \vec{A} = k \cdot (x_1, y_1) \) \( = (k \cdot x_1, k \cdot y_1) \)
\( \vec{A} = (2, 1) \)
\( 3 \vec{A} = 3 \cdot (2, 1) \) \( = (3 \cdot 2, 3 \cdot 1) \) \( = (6, 3) \)
\( \vec{B} = (2, -2) \)
\( -2 \vec{B} = -2 \cdot (2, -2) \) \( = (-2 \cdot 2, -2 \cdot (-2)) \) \( = (-4, 4) \)
İki konum vektörünün skaler çarpımı, vektörlerin uç noktalarının apsislerin çarpımı ile ordinatlarının çarpımının toplamına eşittir ve skaler bir büyüklüktür.
\( \vec{A} = (x_1, y_1) \)
\( \vec{B} = (x_2, y_2) \) olmak üzere,
\( \vec{A} \cdot \vec{B} = (x_1, y_1) \cdot (x_2, y_2) \) \( = x_1 x_2 + y_1 y_2 \)
\( \vec{A} = (5, 0) \)
\( \vec{B} = (4, 4) \)
\( \vec{A} \cdot \vec{B} = (5, 0) \cdot (4, 4) \) \( = 5 \cdot 4 + 0 \cdot 4 = 20 \)
Yukarıdaki formül önceki bölümde gördüğümüz aşağıdaki formülle aynı sonucu verecektir.
\( \vec{A} \cdot \vec{B} = \abs{\vec{A}} \abs{\vec{B}} \cos{\alpha} \)
\( \vec{A} = (5, 0) \)
\( \vec{B} = (4, 4) \)
\( \abs{\vec{A}} = \sqrt{5^2 + 0^2} = 5 \)
\( \abs{\vec{B}} = \sqrt{4^2 + 4^2} = 4\sqrt{2} \)
Vektörleri analitik düzlemde çizdiğimizde aralarındaki açının 45° olduğunu görebiliriz.
\( \cos{\alpha} = \cos{45°} = \dfrac{\sqrt{2}}{2} \)
\( \vec{A} \cdot \vec{B} = 5 \cdot 4\sqrt{2} \cdot \dfrac{\sqrt{2}}{2} = 20 \)
İki konum vektörünün vektörel çarpımının büyüklüğünü aşağıdaki formülle bulabiliriz. Vektörel çarpımın sonucunun yönünü önceki bölümde gördüğümüz sağ el kuralını kullanarak bulabiliriz.
\( \vec{A} = (x_1, y_1) \)
\( \vec{B} = (x_2, y_2) \) olmak üzere,
\( \abs{\vec{A} \times \vec{B}} = \abs{x_1 y_2 - x_2 y_1} \)
\( \vec{A} = (5, 2) \)
\( \vec{B} = (4, 3) \)
\( \abs{\vec{A} \times \vec{B}} = \abs{5 \cdot 3 - 2 \cdot 4} = 7 \)
Vektörel çarpım vektörünün yönü, sağ el kuralına göre \( z \) ekseninin pozitif yönünde olur.